Je hebt het kunnen merken, een sollicitatieproces kan verschillende gesprekken inhouden.
Dit wil zeggen dat een goede voorbereiding jou kan helpen om de job binnen te rijven.
Pak het ondernemend aan. Hoe? Wij geven jou meer inzicht.
1. Get to know your ‘Why’
Wanneer je aan het solliciteren slaat, dan is dat waarschijnlijk omdat je op zoek gaat naar een nieuwe job, uit nood of omdat je behoefte hebt aan een andere uitdaging… dat is het simpele antwoord op de impliciete vraag.
Maar wanneer de vraag “waarom stel je je kandidaat voor deze functie?” over de tafel rolt dan kom je meestal aanzetten met ‘wat’ je kan en ‘hoe’ je de functie zal uitvoeren… Op zich is dat geen verkeerd antwoord, alleen zeg je niet ‘waarom’ je het doet. Geef jouw intrinsieke motivatie om te solliciteren voor die ene functie duidelijk weer.
Denk eens na: Waarom wil je in dat specifieke bedrijf gaan werken? Waar wil jij elke ochtend voor opstaan? Welke meerwaarde kan jij hen leveren? Wat is jouw visie? Hoe komt die overeen met de visie van het bedrijf en hoe kunnen jullie elkaar aansterken? Welk verschil wil jij maken?
Formuleer een antwoord dat duidelijk weergeeft waarom jouw potentiële nieuwe werkgever met jou in zee zou moeten gaan.
Schrijf het allemaal op en creëer zo als het ware een elevator pitch voor jezelf, gebaseerd op jouw ‘why’.
2. Show them your talent
Solliciteren rijmt met CV en motivatiebrief.
Over het algemeen wordt het aanmaken van een CV als vrij gemakkelijk ervaren, want het gaat om ervaring op papier zetten. Feiten zwart op wit weergeven.
Die motivatiebrief, dat is meestal een ander verhaal. Hoe kan je een persoon overtuigen met een paar woorden die zinnen vormen en zo een beeld van jou moeten weergeven?
Wel, denk eens na over je ervaring in de afgelopen jaren en ga eens na waar en wanneer je ondernemend bent geweest bij eerdere werkgevers. Waar heb je jouw ideeën kunnen omtoveren tot een project? Wanneer was het dat je die ene belangrijke beslissing hebt genomen die een efficiëntere werkwijze heeft teweeggebracht voor heel de organisatie? Hoe had je die moeilijke klanten ook weer kunnen overtuigen om toch te kiezen voor jullie product?
Schrijf dit allemaal eens op. Wees zo concreet mogelijk om zo een duidelijk beeld te vormen van jouw ondernemerschap. Neem het nadien op in je motivatiebrief.
Ben je een jobstarter en heb je dus geen werkervaring om op terug te blikken? Dan kan het helpen om voorbeelden op te noemen van activiteiten die je als hobby doet, stages die je succesvol afgerond hebt of positieve vakantiejobs.
Meer tips en tricks over hoe je je ervaring en talenten het best op papier kan vertalen, vind je hier.
3. Self-fulfilling prophecy & eyes on the prize
Say what?
Het komt vaak voor bij sollicitanten dat hun zenuwen de overhand nemen. Het idee dat zij niet goed bezig zijn tijdens het interview overheerst. Herkenbaar? Heb je het ook voor? Wel stop daar dan maar gauw mee … want de kans dat je hierdoor de job misloopt is groot.
Hier slaat self-fullfilling prophecy op: je straalt uit wat je denkt en bereikt hierdoor wel of niet je doel.
Gelukkig kan je het ook in de omgekeerde richting gebruiken.
Je hebt je goed voorbereid, je hebt je elevator pitch, je weet wie je bent en waar je naartoe wilt. Dit is jouw kracht, schrijf het allemaal op en zorg ervoor dat je het bij de hand hebt. Zo kan je hier af en toe op terugvallen.
Eyes on the prize en ga ervoor!
Een recruiter die een enthousiast, goed voorbereid, positief en zelfzeker persoon voor zich heeft zitten, zal meer geneigd zijn om jouw dossier op de “JA”-stapel te leggen.
4. Fit for the job
Yes! Je harde werk heeft geloond. Je hebt de job!
Je gaat nu over van ondernemend solliciteren naar ondernemend werken.
Laat zien dat je een verantwoordelijke medewerker bent, die op een proactieve manier te werk gaat, die niet terugdeinst om innovatieve ideeën te delen en die bovenop dit alles graag samenwerkt met anderen en ook niet verlegen is om af en toe om hulp te vragen.
Op die manier zit je aan het stuur van je eigen loopbaan.
Veel succes!