Wist je dat communicatie niet enkel met woorden gebeurt? Dat ook je lichaam voor je spreekt?
55% van de communicatie verloopt via ons lijf, het lijkt dus een goed idee om jou bewust te maken van een positieve lichaamshouding om zo meer kans te maken op het overtuigen van je gesprekspartner.
Je handen
Ontmoet je iemand voor het eerst? Laat je handdruk dan voor je spreken. Geef een stevige en korte handdruk, kijk de persoon recht in de ogen en glimlach terwijl je de persoon aanspreekt. Dit laat een zelfverzekerde indruk na.
Goed begonnen is half gewonnen!
Zit je rond de tafel met belangrijke partijen, laat je handen dan mee communiceren. Je handen laten praten kan je bericht meer kracht bijbrengen. Overdrijf dit echter niet, want het aloude adagium geldt nog steeds: ‘less is more’.
Je ogen
Hierboven lieten we het al kort vallen: ‘kijk de persoon in de ogen’. Oogcontact maken geeft een gevoel van vertrouwen en motiveert de andere om in contact met jou te treden. De andere voelt zich gezien en jij toont dat het bericht van je gesprekspartner belangrijk voor je is.
Voeg een glimlach toe en je ogen gaan stralen! Niets zo fijn om aan tafel te zitten met een persoon die vriendelijkheid uitstraalt.
Tracht het oogcontact niet te lang aan te houden, this is not a staring contest. Je gesprekspartner aanstaren kan zorgen voor een oncomfortabel gevoel bij de andere.
Je voeten en benen
Heb je er al eens op gelet welk effect het heeft wanneer jouw collega constant met de voet zit te tikken of constant van de ene bil naar de andere zit te wippen tijdens een meeting? Je zou wel eens de indruk kunnen krijgen dat deze zenuwachtig is of dat die liever niet in die vergadering zit… zelf kan je er ook geagiteerd van worden.
Daarom is het belangrijk dat, wanneer je in een (belangrijk) gesprek zit, je beide voeten op de grond houdt. Kruis je benen niet en ga al zeker niet je ene voet op je knie leggen, dit komt arrogant over.
Je kleding
Kleding heeft een bredere functie dan enkel je lichaam bedekken en neemt zeker ook deel aan de non-verbale communicatie.
Als je bijvoorbeeld de regels rond de dresscode van je werkgever volledig aan je laars lapt, dan kan dit al snel het bericht geven dat je geen belang hecht aan de mening van hiërarchie. En dit kan dan zorgen voor een ruis op de communicatie tussen beide partijen.
Een verzorgd voorkomen heeft een positieve impact op het imago dat je nalaat. Zorg er dus telkens voor dat je netjes en gepast gekleed gaat.
Je hele lichaam
Onthoud dat een open houding de meest krachtige indruk nalaat. Wat is dat, een open houding?
Rechte rug, schouders naar achter, hoofd recht, handen zichtbaar, armen naast je lichaam of handen op je heupen, voeten naast elkaar. Je kan het ook een beetje een ‘power-pose’ noemen.
Daar heeft Amy Cuddy nog een interessante Ted-Talk over gegeven. Interesse om deze te bekijken? Je kan hem hier terugvinden.
Be a winner and show yourself! Ga vol overtuiging voor jouw doel en doe dit met daadkracht.
Voor meer tips kan je terecht bij MetiSelect.
Bovenstaande informatie kan je gebruiken bij onderhandelingen, moeilijke gesprekken en zeker ook bij het solliciteren voor een nieuwe uitdaging.
Veel succes!